HÍREK : Megasztár-ügy: Botrány Erdélyben |
Megasztár-ügy: Botrány Erdélyben
2005.08.11. 09:10
TV2: Az ingyenreklám hazafias kötelesség
Megasztár-ügy: Botrány Erdélyben
TV2: Az ingyenreklám hazafias kötelesség
A környező országok magyar intézményeinek támogatásáért felelős Határon Túli Magyarok Hivatalánál landolt a Transindex című erdélyi internetes portál felelős szerkesztőjének levele, melyben megtagadta, hogy ingyen biztosítson felületet a Megasztár harmadik szériáját népszerűsítő írásnak.
Hazafias, emelt díjas sms
A Határon Túli Magyarok Hivatalához (HTMH) továbbította a TV2 a Transindex című kolozsvári internetes portál felelős szerkesztőjének levelét, melyben Kelemen Attila Ármin megtagadta, hogy lapján ingyenesen megjelenhessen a Megasztár harmadik szériáját népszerűsítő, a TV2 által „sajtóközleménynek” minősített cikk – derült ki Kelemen keddi, a Transindexen megjelent írásából.
A vita tárgya
A Megasztár legújabb felvonásának újdonsága, hogy részt vehetnek benne határon túli magyar indulók is – és az élő internetes közvetítéssel világszerte nyomon követhető műsor résztvevőire ebben a szériában a határon túlról is lehet majd emelt díjas sms-sel szavazni.
Ott a határ
A kétszereplős hazai kereskedelmi televíziózás legsikeresebb produkcióinak egyike a jelek szerint kinőtte az országhatárok szabta kereteket, és a TV2 vezetése, valamint a műsort gyártó Interaktív Kft (ügyvezető igazgató: Sváby András) úgy döntött: határon túli terjeszkedéssel növeli az emelt díjas sms-sel szavazó nézők számát.
Mindez egy sikeres üzleti vállalkozás természetes terjeszkedési folyamatának képét mutatja. Annál különösebbek a TV2 által a határok nélküli Megasztár bevezető kampányában követett módszerek. Legalábbis erre enged következtetni a Transindex című erdélyi portál felelős szerkesztőjének, Kelemen Attila Árminnak tegnap megjelent beszámolója a TV2 és a Transindex Megasztár-ügyi levélváltásáról.
Mint Kelemen írásából kiderül, a kereskedelmi tévé PR-menedzsere eljuttatott a portálhoz egy általa sajtóközleménynek nevezett anyagot, kérve annak közzétételét a Transindexen, ám a portál felelős szerkesztője megtagadta, hogy a szerinte „reklámszagú” anyagnak ingyen biztosítson felületet a honlapon. Ehelyett ajánlatot tett a csatornának egy „100-150 dolláros (20-30000 forintos - G. G.) kisebb kampány” lebonyolítására.
A TV2 nem kívánt élni a lehetőséggel, az adó PR-menedzsere válaszában közölte: a szöveg műfaja „sajtóközlemény, nincs köze a reklámhoz”.
Műfajmeghatározás
A vita alapja – ha eltekintünk az erős érzelmi felhangoktól – az lehet, hogy mi a TV2 által a Transindexhez eljuttatott anyag műfaja.
A kereskedelmi tévé PR- és reklámrészlegén a Hírszerzőnek megerősítették: változatlanul sajtóközleménynek tekintik a megküldött, és az „összes többi megkeresett orgánumban változtatás nélkül leközölt” anyagot. „Erről a kérdésről nem is kívánunk vitatkozni a Transindexszel”. Azt is hozzátették, hogy több, szomszédos országbeli magyar nyelvű rádió vállalta a Megasztárt népszerűsítő rádióreklám ingyenes közlését.
A számos magyarországi és határon túli médiumhoz „sajtóközleményként” eljuttatott írás a külső szemlélőnek inkább egy középkategóriás PR-cikknek tűnik, melyben nyilatkozóként megszólal Kereszty Gábor, a TV2 vezérigazgatója és Sváby András, a műsort gyártó Interaktív Kft. ügyvezető igazgatója is (lásd Casus belli című keretes írásunkat).
Ami biztos: a Megasztár harmadik, 2006-os szériáját propagáló írást szó szerint (az eredetiben vétett központozási hiányossággal együtt) átvette több hazai és határon túli magyar nyelvű portál, anélkül, hogy az írásról kiderült volna, hogy nem az adott szerkesztőség munkatársai által készített cikkről, hanem a TV2 által készen szállított „sajtóközleményről” vagy más műfajú anyagról van szó.
Casus belli
„Kereszty Gábor a TV2 vezérigazgatója elmondta, hogy a TV2-nél adottak a technikai feltételek ahhoz, hogy a határon túlról érkezett versenyzőkre, akár helyből is lehessen szavazni, és hogy a verseny menetét a határon túli magyar ajkú lakosság is tudja majd szavazataival befolyásolni. Az élő adások természetesen ingyenesen követhetőek lesznek az Internet segítségével. A csatorna vezérigazgatója szerint ez azért is különösen fontos, mert a TV2 így fel tudja karolni azon tehetségeket, akiknek a határok szabtak korlátot.
Sváby András a produkciót gyártó Interaktív Kft. ügyvezető igazgatója biztos abban, hogy a felhívást követően a határon túli magyarságból is sokan fognak jelentkezni a Megasztárba, és a zsűrinek még nehezebb dolga lesz a válogatókon. Véleménye szerint a Megasztár harmadik szériája közép-kelet-európai versennyé válik, azzal hogy megnyílnak a határok és a még színvonalasabb szórakoztatáshoz és versenyzők támogatásához minden feltételt meg fognak teremteni.”
Részlet a Megasztár 3. szériáját propagáló, vitát kiváltó anyagból
|